Baza dydaktyczno- terapeutyczna

Sale zajęć

Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Rykach mieści się w piętrowym budynku wyposażonym w windę. Ośrodek posiada:

  • 6 sal grupowych,
  • sale zajęć indywidualnych: gabinet logopedy, gabinet psychologa, gabinet AAC i Terapii Ręki,
  • Salę Doświadczania Świata,
  • salę Integracji Sensorycznej i rehabilitacji.

Ośrodek dysponuje także salą świetlicową, w której zapewniana jest opieka dla wychowanków w czasie wolnym od zajęć, jak również organizowane są zajęcia świetlicowe oraz różne uroczystości.

Wszystkie sale wyposażone są w meble, specjalistyczny sprzęt i pomoce dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych wychowanków, co stanowi profesjonalne zaplecze dydaktyczno-terapeutyczne placówki.

Ogród Sensoryczny z placem zabaw

Przed budynkiem Ośrodka założony został Ogród Sensoryczny z placem zabaw, który jest systematycznie doposażany, w nowe sprzęty, rośliny i akcesoria, aby silniej niż tradycyjne ogrody oddziaływać na zmysły. Baza ogrodu wykorzystywana jest do prowadzenia zajęć edukacyjnych, rewalidacyjnych, terapeutycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych.

Metody i techniki pracy

W codziennej pracy z wychowankami stosujemy metody mające na celu stymulowanie oraz wspomaganie ich wszechstronnego rozwoju:

  • Metoda Poranny Krąg,
  • Sensomotoryczna Terapia Widzenia,
  • Stymulacja polisenoryczna,
  • Metoda Dobrego Startu,
  • Metoda Ośrodków Pracy,
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • Program Aktywności „Świadomość  Ciała, Kontakt i Komunikacja” M. i Ch. Knillów,
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
  • Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona,
  • Trening Umiejętności Społecznych,
  • Logorytmika,
  • Pedagogika zabawy,
  • Pedagogika Montessori,
  • Pedagogika Froebla,
  • elementy Metody Krakowskiej,
  • Muzykoterapia,
  • Techniki relaksacyjne,
  • Arteterapia,
  • elementy hortiperapii.

Narzędzia diagnostyczne

Ośrodek dysponuje narzędziami diagnostycznymi:

  • Profil Psychoedukacyjny PEP-R,
  • KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego),

które wykorzystywane są przez kadrę pedagogiczną w celu wstępnej oceny rozwoju wychowanków i poziomu ich funkcjonowania, planowania terapii i określania dalszych celów rozwojowych, a także opisywania osiągnięć i postępów edukacyjno-terapeutycznych.