Sale zajęć
Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Rykach mieści się w piętrowym budynku wyposażonym w windę. Ośrodek posiada:
- 6 sal grupowych,
- sale zajęć indywidualnych: gabinet logopedy, gabinet psychologa, gabinet AAC i Terapii Ręki,
- Salę Doświadczania Świata,
- salę Integracji Sensorycznej i rehabilitacji.











Ośrodek dysponuje także salą świetlicową, w której zapewniana jest opieka dla wychowanków w czasie wolnym od zajęć, jak również organizowane są zajęcia świetlicowe oraz różne uroczystości.





Wszystkie sale wyposażone są w meble, specjalistyczny sprzęt i pomoce dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych wychowanków, co stanowi profesjonalne zaplecze dydaktyczno-terapeutyczne placówki.
Ogród Sensoryczny z placem zabaw
Przed budynkiem Ośrodka założony został Ogród Sensoryczny z placem zabaw, który jest systematycznie doposażany, w nowe sprzęty, rośliny i akcesoria, aby silniej niż tradycyjne ogrody oddziaływać na zmysły. Baza ogrodu wykorzystywana jest do prowadzenia zajęć edukacyjnych, rewalidacyjnych, terapeutycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych.








Metody i techniki pracy
W codziennej pracy z wychowankami stosujemy metody mające na celu stymulowanie oraz wspomaganie ich wszechstronnego rozwoju:
- Metoda Poranny Krąg,
- Sensomotoryczna Terapia Widzenia,
- Stymulacja polisenoryczna,
- Metoda Dobrego Startu,
- Metoda Ośrodków Pracy,
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Program Aktywności „Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja” M. i Ch. Knillów,
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
- Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona,
- Trening Umiejętności Społecznych,
- Logorytmika,
- Pedagogika zabawy,
- Pedagogika Montessori,
- Pedagogika Froebla,
- elementy Metody Krakowskiej,
- Muzykoterapia,
- Techniki relaksacyjne,
- Arteterapia,
- elementy hortiperapii.








Narzędzia diagnostyczne
Ośrodek dysponuje narzędziami diagnostycznymi:
- Profil Psychoedukacyjny PEP-R,
- KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego),
które wykorzystywane są przez kadrę pedagogiczną w celu wstępnej oceny rozwoju wychowanków i poziomu ich funkcjonowania, planowania terapii i określania dalszych celów rozwojowych, a także opisywania osiągnięć i postępów edukacyjno-terapeutycznych.